Past Simple czy Present Perfect
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Gramatyka angielska
- Kategoria: Czas
Chcesz poznać całą gramatykę angielską szybko i skutecznie? Skorzystaj z Wielkiej Gramatyki języka angielskiego z ćwiczeniami! Sprawdź teraz |
Poniżej przedstawione są podstawowe różnice między użyciem czasu przeszłego prostego "'past simple") i teraźniejszego uprzedniego "'present perfect"). U
Czas przeszły prosty |
Czas teraźniejszy uprzedni |
||
Zdarzenie miało miejsce w przeszłości. Wpływ na teraźniejszość ustał lub (1)I lost my wallet. Zgubiłem portfel (kiedyś). / |
Zdarzenie miało miejsce przed chwilą lub wciąż trwa. Jeśli miało miejsce (2a) I have lost my wallet./ Zgubiłem portfel (i nadal go nie mam). /(2b) *I lost my wallet and I still do not |
||
W zdaniu (1) stwierdza się fakt z bliżej nieokreślonej przeszłości. Jest |
|||
Zdarzenie miało miejsce w przeszłości dokładnie określonej, choćby w domyśle. (3a) He won the competition in 2000. /Wygrał ten konkurs w 2000 roku. /(3b) *He has won the competition in 2000./ |
Zdarzenie miało miejsce w przeszłości, ale nie wiadomo dokładnie, kiedy (4) He has won the competition unassisted. /Wygrał ten konkurs samodzielnie./ |
||
Gdy podaje się dokładną datę wydarzenia z przeszłości, należy zastosować |
|||
Czynność miała miejsce w przeszłości i autor wypowiedzi nie spodziewa się (5a) My grandmother read this book twice./ Moja babcia przeczytała tę książkę dwa razy. /(6a) Napoleon was imprisoned twice./ Napoleon był dwukrotnie uwięziony. /(6b) *Napoleon has been imprisoned twice./ |
Czynność może być powtarzana wielokrotnie, nie wiadomo, czy jeszcze kiedyś (5b) My grandmother has read this book twice./ (7a) The thief I saw yesterday has been imprisoned twice./ Złodziej, którego widziałem wczoraj, był dwukrotnie uwięziony. /(7b) *The thief I saw yesterday was imprisoned |
||
W zdaniu (5a) zakłada się, że opisywana babcia raczej już danej książki
|
|||
Zdarzenie miało miejsce w przeszłości nieokreślonej precyzyjnie, ale z (8a) When I was young I broke my leg. / Gdy byłem mały, złamałem nogę. /(8b) *When I have been young I have broken |
Podany jest moment, od którego dana sytuacja ma miejsce, lub okres jej (9a) Our revenues have grown over the last two years./ Nasze dochody wzrastają od dwóch lat. /(9b) *Our revenues grew over the last two (10a) I have known her since I graduated./ Znam ją, od kiedy skończyłem studia. /(10b) *I knew her since I graduated./ |
||
W zdaniu (8a) nie określa się co prawda dokładnie daty zdarzenia, ale jest |
|||
Podkreślone jest to, że zdarzenie miało miejsce dosyć dawno.
/(11a) Newton discovered the Newton odkrył prawo ciążenia./ (11b) *Newton has discovered (12a) Are you worried that you lost your keys?/ Martwisz się, że zgubiłeś klucze?/ |
Podkreślone jest to, że zdarzenie miało miejsce niedawno. (13a) Scientists have discovered a potential cure for cancer./ Naukowcy wynaleźli potencjalny lek na raka. /(13b) *Scientists discovered the potential (12b) Are you worried that you\'ve lost your keys? / |
||
Użycie czasu przeszłego prostego sygnalizuje, że odnosimy się do sprawy |